Co przyspiesza (i hamuje) Twoje postępy w nauce angielskiego? Cz. 4.

Wiesz już, że to, co uważasz na swój temat, ma wpływ na to, jak uczysz się języka angielskiego. To jeszcze nie koniec. Pozwól, że zaprezentuję Ci ostatnie dwa składniki Twojego sposobu myślenia, które mogą znacząco przyspieszyć albo przeciwnie – mocno spowolnić Twoje postępy w nauce. Mam nadzieję, że dzięki tym informacjom nauczysz się języka obcego sprawnie i z przyjemnością 🙂

  • To, co uważasz na temat swoich umiejętności

Co uważasz na temat swoich umiejętności językowych? Jakie one są?

Wyobraź sobie, że wiele lat temu w szkole podstawowej nauczyciel powiedział Ci, że nie masz zdolności językowych (autentyczny przypadek z sesji) i uwierzyłeś w to, ponieważ na tamtym etapie był on dla ciebie autorytetem. Dziś cały czas wierzysz, że nie masz zdolności językowych. Pomyśl… Jak sprawnie będziesz się uczył? Jaka będzie Twoja motywacja do nauki języka obcego? Jak postrzegasz swoje umiejętności?

Podczas tysięcy godzin, które spędziłem na uczeniu, usłyszałem między innymi takie słowa, wypowiedziane przez uczniów (to osoby dorosłe zajmujące zwykle stanowiska specjalistów, menadżerów, dyrektorów czy prezesów oraz właściciele dobrze prosperujących firm):

„Nie mam zdolności językowych”

„Mam złą wymowę”

„Uczenie się jest nudne i wymaga dużo cierpliwości”

„Nie mam umiejętności odpowiednich”

„Nie wchodzi ten język”

„Nie umiem się uczyć”

„Rozumienie ze słuchu jest trudne”

„Nauczenie się angielskiego jest trudne”

„Nie umiem uczyć się słów”

„Mam krótką pamięć”

„Mam dobrą pamięć, ale krótką”

„Mam słabą pamięć do słów”

„Uczę się wolno. Zawsze tak miałem”

„Wolno zapamiętuję”

„Zapomnę słów”

„Pomylę gramatykę”

„Nauka słów jest trudna”

„Szybko zapominam słowa”

Czy widzisz, jak te przekonania o swoich umiejętnościach mogą przełożyć się na efektywność nauki języka angielskiego? Jak myślisz, gdyby zmienić przekaz z tych zdań o 180 stopni – czy wiara osób, które je wypowiedziały, we własne siły by wzrosła? Mam nadzieję, że wyciągasz z tego pozytywne wnioski dla siebie 🙂

  • To, co uważasz na temat danego języka

Co myślisz na temat języka angielskiego? Jakie masz z nim skojarzenia? Czym jest dla Ciebie nauka języka obcego? Jak postrzegasz sam proces nauki?

Język angielski jest zbiorem słów i zasad. To wszystko. Jednak my tworzymy wiele opinii (często niepochlebnych) na temat tego, jaki jest, co później powoduje problemy w nauczeniu się tego języka.

Jeśli uważasz, że angielski jest trudny, to… łatwy raczej dla Ciebie nie będzie, prawda? Jeśli myślisz, że gramatyka jest skomplikowana, to będzie dla Ciebie skomplikowana. Poniżej przedstawiam Ci zasłyszane od uczniów i klientów z konsultacji przekonania na temat nauki języka angielskiego:

„Angielski jest trudny”

„Angielski jest arcytrudny”

„Gramatyka jest skomplikowana”

„Nauka języków obcych zajmuje dużo czasu”

„Nauka języków jest nudna/mozolna”

„Angielska gramatyka jest zawiła i trudna”

Twój sposób myślenia będzie determinował Twój sposób działania. Będzie miał kluczowy wpływ na Twoje wyniki oraz sukces
w uczeniu się języka obcego
bądź jego brak.

Jeśli zaczynasz się uczyć, polecam zweryfikować swój sposób myślenia jeszcze zanim przystąpisz do szukania lektora/szkoły czy odpowiedniego sposobu nauki. Jeśli pozostaniesz przy starych i niekorzystnych schematach myślowych, to Ty sam spowolnisz swoje postępy i możesz je wręcz sabotować. Natomiast, jeśli przemienisz swoje przekonania w wartościowe i motywujące przekazy, które będą bazować na Twojej wierze w siebie – zobaczysz, że zaczniesz efektywnie uczyć się angielskiego, i to szybciej niż się spodziewasz!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.