Co przyspiesza (i hamuje) Twoje postępy w nauce angielskiego? Cz. 2.

W poprzednim artykule zastanawialiśmy się, co wpływa na postępy w nauce języka angielskiego. Dzisiaj pomówimy o osobowości – zastanówmy się razem, jak ważny jest charakter osoby, która uczy się języka obcego, szczególnie w kontekście efektów, które chce (i może!) osiągnąć.

Jak dobrać metodę nauki języka do swojej osobowości

Prawda jest taka, że każdy z nas potrzebuje innego podejścia. Niektórzy (bardziej nieśmiali lub wycofani) nie będą dobrze czuli się w grupie osób i do skutecznej nauki angielskiego przydadzą im się raczej bardziej kameralne spotkania. Ci mniej wygadani będą potrzebować konwersacji, gdzie można porozmawiać przez część spotkania, ale niekoniecznie przez całe (ponieważ byłby to dla nich zbyt duży wysiłek).

Osoby mniej pewne siebie nie wejdą szybko w interakcje na różnych spotkaniach wymiany językowej czy konwersatoriach. Będą potrzebować więcej czasu, by się zaaklimatyzować i poobserwować najpierw interakcje innych osób, po to, by pewnego dnia spróbować swoich sił w mówieniu po angielsku. Musimy zdawać sobie sprawę, że czasami nawet krótka rozmowa u tych osób może wiązać się z dużym wydatkiem energetycznym i emocjonalnym. Z kolei osoby pewne siebie i wygadane będą świetnie radzić sobie w grupie (są to ci, którzy zabierają ciągle głos i często nie pozwalają mówić innym w grupie), jak również na spotkaniu indywidualnym.

Nauka mówienia po angielsku, a typy osobowości

Wśród ludzi występują naprawdę różne typy osobowości – i w równie różny sposób każdy z nas będzie rozmawiać na liczne tematy. Osoby, które poddają większość spraw głębszej analizie, na konwersacjach w grupie czy indywidualnych zwyczajnie zmęczą się i znudzą przy tematach błahych. Będą potrzebowały zdecydowanie bardziej indywidualnego podejścia oraz zaprezentowania takich wątków, które je zaciekawią. Możliwość głębokich rozważań podczas rozmów po angielsku z lektorem będzie je najbardziej kręcić – a dzięki temu szybciej osiągną naprawdę satysfakcjonujące efekty!

Z kolei te osoby, dla których najważniejsze są wolność oraz swoboda, będą się męczyć przy kursach/programach o sztywnych ramach, gdzie nie ma miejsca na indywidualność. Znaczenie tutaj będzie miała również ilość pracy własnej wkładanej przez lektora/szkołę oraz chęć ucznia – bądź jej brak – by podporządkować się sztywnym regułom. Wielu z nas nie lubi się podporządkowywać i nie robi tego, kiedy inni chcą. W przypadku zajęć z języka angielskiego osoby o mocno rozwiniętej potrzebie wyrażania swojej indywidualności mogą się nawet spóźniać na spotkania, by mieć poczucie kontroli.

Z kolei osoby bardziej rozmowne świetnie odnajdą się na spotkaniach kładących nacisk na mówienie po angielsku i z pewnością będą chciały często sprawdzać coś praktyce. Dla nich najlepszym sposobem na naukę języka angielskiego będą konwersacje
i spotkania z ludźmi. Natomiast uczniowie o osobowości introwertycznej (czyli bardziej skryci) podchodzą zazwyczaj do nauki
w sposób analityczny, są sumienni, potrzebują też więcej czasu na przemyślenie pewnych kwestii.

Jak widzisz… ile osobowości, tak różne podejścia do nauki języka obcego można – a wręcz trzeba! – zastosować, aby praca nad swoimi umiejętnościami językowymi faktycznie przynosiła efekty.

Zapraszam Cię do 3. części wpisu, czas przyjrzeć się sposobom myślenia, które mogą przyspieszać albo hamować naukę angielskiego 🙂 Dowiesz się, co utrudnia naukę języka i jak to zmienić!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.