Zobacz o czym piszemy/mówimy

Zapisałem się na kurs języka angielskiego… znowu!

Czy zdarzyło ci się ponownie zapisać się na kurs angielskiego, gdy zobaczyłeś reklamę w Internecie? Lub po nieudanej rozmowie z obcokrajowcem postanowiłeś wziąć się do roboty i nauczyć się mówić? A może usłyszałeś jak inni rozmawiają po angielsku, poczułeś się gorszy i postanowiłeś coś wreszcie zrobić z tym językiem… a po jakimś czasie znowu przerwałeś Czytaj więcej..

Native speaker czy Polak – z kim uczyć się języka angielskiego? Cz. 2.

W pierwszej części artykułu Native speaker czy Polak – z kim uczyć się języka angielskiego mówiliśmy o poziomie A1-A2. Przekonałeś się, że na początkowym etapie nauki języka obcego lepiej umówić się na lekcje z osobą pochodzącą z Polski. Dlaczego? Bo taka osoba lepiej rozumie Twój ojczysty język i wie, jakie możesz napotkać trudności w uczeniu Czytaj więcej..

Native speaker czy Polak – z kim uczyć się języka angielskiego? Cz. 1.

Wiele lat temu Polacy zachwycali się native speakerami, ponieważ myśleli, że skoro ktoś jest Brytyjczykiem czy Amerykaninem, to z nim szybciej nauczą się języka. Prywatne, indywidualne lekcje angielskiego z native speakerem wiązały się również z pewnego rodzaju prestiżem. Uważam, że czasy się zmieniły i już tak bardzo entuzjastycznie Polacy nie reagują na spotkania z nauczycielami Czytaj więcej..

Po co i jak stawiać sobie cele?

Często słyszę, że ktoś czegoś nie zrobił czy nie zrealizował postawionego celu z powodu braku silnej woli. Guzik prawda… Przeszkodą wcale nie jest brak silnej woli ale sposób w jaki stawiamy sobie cele. Jeśli chcesz zwiększyć realizację celów o 42%, to zapisz je na papierze. Badania naukowe przeprowadzone w Dominican University of California pokazały, że Czytaj więcej..

Jestem leniwy, jak to zmienić?

Słyszałeś to pewnie wiele razy w swoim życiu, prawda? Choć raz zdarzyło Ci się pewnie powiedzieć tak o sobie – szczególnie, gdy miałeś coś zrobić, a nie zrobiłeś tego, albo słyszałeś te słowa od kogoś, kto odłożył jakieś działanie na później. Dzisiaj wyjaśnimy sobie co to tak naprawdę oznacza – być leniwym? Najkrócej rzecz ujmując Czytaj więcej..

Jak nauczyć się języka, czyli… dlaczego nie wyznaczamy celów językowych?

Zdecydowana większość osób uczących się języków obcych nie formułuje konkretnie celów językowych. Po prostu mniej więcej wiedzą, czego chcą się nauczyć i do kiedy. Szczególnie w takich sytuacjach, gdy konkretnego dnia mają wyjechać służbowo, wygłosić przemówienie czy zrobić prezentację. Jednak – gdy chcesz nauczyć się języka obcego (bez konkretnej, silnej potrzeby „na teraz”, tylko tak Czytaj więcej..

Szybka nauka języka – czy wiesz, co Cię motywuje, a co hamuje przed działaniem? Cz. 3.

W pierwszej części wpisu o tym, co napędza do nauki języka, a co przed tym powstrzymuje, pisałem o tym, jak zmotywować siebie bądź innych do jakiegoś działania, np. właśnie uczenia się języka obcego. Czyli o tym, co zrobić, abyś zaczął z kimś swobodnie konwersować po angielsku lub, ewentualnie, by bohater filmu w finałowej scenie przyjął Czytaj więcej..

Szybka nauka języka – czy wiesz, co Cię motywuje, a co hamuje przed działaniem? Cz. 2.

W poprzednim artykule pisałem o tym, co Cię pcha (motywuje do nauki angielskiego) i co powstrzymuje – czyli o siłach pchających lub hamujących przed podjęciem, tak naprawdę, jakiegokolwiek działania. Zestawienie tych sił w tabeli jest przydatne, ale napisałem tam również, że może to być niewystarczające, ponieważ dla Twojej motywacji liczy się też ważność motywów (ich Czytaj więcej..

Szybka nauka języka – czy wiesz, co Cię motywuje, a co hamuje przed działaniem? Cz. 1.

Motywacja pochodzi od dwóch słów: „motyw” i „akcja”. Motyw to powody/bodźce wprawiające nas w ruch, czyli inicjujące akcję. Za pojawieniem się motywacji lub jej braku zawsze stoją jakieś przyczyny. Oznacza to, że w każdym przypadku występują określone powody, dla których coś robisz (uczysz się angielskiego) i dla których czegoś nie robisz (nie uczysz się języka). Czytaj więcej..

Wiek a nauka języka obcego – czy jestem za stary?

Wiek ucznia jest jednym z ważnych elementów, jeśli chodzi o przyswojenie nowego języka. Powszechnie panuje przekonanie, że osobom młodszym łatwiej przychodzi nauka języka obcego w porównaniu z osobami starszymi. Ale ile w tym prawdy? Jako nauczyciele nie raz słyszeliśmy to od uczniów, którzy mieli 40, 50 czy 60 lat. Naszym najstarszym uczniem był pan, który Czytaj więcej..