Sekret poliglotów. Znasz go?

Jak to się dzieje, że poligloci uczą się kilku języków w kilka lat, dochodząc do poziomów komunikatywnych, czy płynnych, a wiele osób przez lata nie potrafi nauczyć się nawet jednego języka obcego dobrze? Jeśli chcesz poznać sekret poliglotów, czytaj dalej 🙂

W 1995 roku, grupa włoskich naukowców pod przewodnictwem dr Papagano, zbadała, co różni poliglotów od przeciętych osób, które uczą się języka obcego.

Badania pokazały, że poligloci używają innego zmysłu do nauki niż inni. W konsekwencji trenują innego rodzaju pamięć (słuchowa pamięć krótkotrwała). Poligloci sprawniej zapamiętują i operują na dźwiękach mowy. To była jedyna wspólna cecha u poliglotów.

Pamięć

Pamięć słuchowa krótkotrwała

Spójrz na powyższy rysunek i wyobraź sobie, że Twoja pamięć to największa butelka na świecie. Butelka nie ma dna i mieści wszelką wiedzę jaką jesteś w stanie zgromadzić. Dodatkowo butelka ma bardzo ciasną „szyjkę” (szyjka odzwierciedla świadomą naukę nowego materiału). To jest właśnie pamięć krótkotrwała. Jest ekstremalnie „ciasna”.

Jeśli zostałeś poproszony, aby zapamiętać , np. ciąg 10 cyfr, to prawdopodobnie będziesz w stanie zapamiętać między 5 a 9 cyfr. To dlatego, że ilość informacji krótkotrwałej jest w stanie utrzymać mniej więcej 7 jednostek, o 2 zmiennych przez jakieś 12-15 sekund. Oczywiście pamięć krótkotrwała jest nieco zmienna, dlatego, że są ludzie, którzy mają zdolność do zapamiętywania mniej lub więcej jednostek.

To co robimy podczas procesu uczenia, to ćwiczenie łączenia jednej małej jednostki z drugą małą jednostką i tak tworzymy długi ciąg informacji, który wchodzi do pamięci krótkotrwałej jako jedna jednostka.

Co to oznacza dla Ciebie?

Wspomnianą jedną jednostką może być litera, słowo lub kilka słów (jakaś fraza). Dam Ci przykład, żebyś wiedział co mam na myśli.

Poniżej znajduje się zdanie, przeczytaj je raz w myślach, a potem powtórz na głos nie patrząc na tekst (sprawdzamy, czy potrafisz odtworzyć je z pamięci):

Do you know what I mean right now?

Drugie zdanie. Jeszcze raz to samo ćwiczenie, przeczytaj je jednokrotnie i powtórz na głos nie patrząc w tekst:

Our activity holidays are for everyone, people who love danger or who just like sports.

Drugie zdanie trudniejsze prawda? Żeby wykonać to ćwiczenie poprawnie, potrzebujesz zapamiętać dane zdanie, utrzymać je w swojej pamięci i powtórzyć na głos. Jeśli jest tylko kilka słów (jednostek) jest łatwiej. Jeśli jest ich więcej (jednostek), to jest trudniej.

Dlatego powinieneś trenować pamięć słuchową, by potrafić zapamiętać wiele słów/fraz/zdań, by móc je później odtworzyć.

Samo bierne trenowanie ćwiczeń gramatycznych, czy czytanie tekstów w języku obcym nie pomoże Ci w płynnym mówieniu, ponieważ nie trenujesz pamięci krótkotrwałej. Nie możesz operować na coraz dłuższych schematach dźwiękowych języka obcego. Poligloci bardzo dużo słuchają oraz mówią. Dlatego jeśli chcesz nauczyć się języka obcego, to musisz trenować słuch i mówienie! Ciągła (wzrokowa) nauka słów i robienie kserówek, niewiele pomoże w dojściu do płynności językowej.

Druga bardzo ważna rzecz.

Jeśli możesz słuchać, to słuchaj uważnie i powtarzaj na głos (frazy, zdania), by wyćwiczyć pamięć słuchową.

Nie mówię o tym, kiedy uczysz się biernie, (czyli słuchasz nieświadomie, nie skupiasz się na tym, ponieważ uczysz się tylko melodii, akcentu), ale wtedy, gdy uczysz się aktywnie, czyli skupiasz się na tym, czego słuchasz (uczysz się).

Kiedy byłem w Warszawie na warsztacie u poligloty – Konrada Jerzaka vel Dobosza, który zna 14 języków (zrobiłem z nim wywiad, jeśli jeszcze nie widziałeś zajrzyj koniecznie: https://przelambariere.pl/jak-nauczyc-sie-jezykow-obcych-wywiad-z-poliglota/) powiedział, że „jeśli dzisiaj czegoś słuchasz po angielsku, zwiększ słuchanie 3 krotnie.” Często mamy mylne wrażenie, że dużo słuchamy, a to zwykle nieprawda i skupiamy się nie na tym co trzeba.

Sekret poliglotów - Arkadiusz Włodarczyk

Źródła:

https://youtu.be/I88ah1XjkD8?t=1m23s

Papagno C, Vallar G. Verbal short-term memory and vocabulary learning in polyglots, Quarterlly Journal of Experimental Psychology, 1995; 48(1), s. 98-107.

https://www.researchgate.net/publication/15445280_Verbal_Short-term_Memory_and_Vocabulary_Learning_in_Polyglots

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *