Dzisiaj druga część artykułu, przygotowująca do rozmowy kwalifikacyjnej w języku polskim i angielskim. Przedstawię kolejną porcję najczęściej zadawanych pytań rekrutacyjnych i podzielę się również odpowiedziami do nich 🙂 Jeśli jeszcze nie widzieliście, zapraszam do zapoznania się z pierwszą częścią, która ukazała się na blogu w poprzednim tygodniu. Znajdziecie tam, tzw. icebreaker questions, a także pytanie, które pada na rozmowie prawie zawsze, oczywiście wraz z przygotowaną odpowiedzią 🙂
Rozmowa kwalifikacyjna po angielsku pytania i odpowiedzi!
1. Co wiesz na temat firmy?
What do you know about our company/XXX (nazwa firmy)? What can you tell me about our company?
Podobnie jak wyżej. Pracodawca sprawdza na ile wysiliłeś się, by dowiedzieć się na temat firmy. Zdarza się przecież, że aplikujesz do wielu firm i nie znasz dobrze każdej firmy. Zdarza się również, że o wielu słyszysz pierwszy raz. To normalne. Ale nie jest to powód, by nie dowiedzieć się o firmie w Internecie przed spotkaniem. Im bardziej ogólnie powiesz, tym większa szansa, że rekruter pomyśli, że za wiele nie wiesz. Oznacza to również, że nie przygotowałeś się dobrze. Rekruterzy narzekają na to, iż kandydaci nie są przygotowani do rozmowy i w ciągu kilku minut potrafią ocenić poziom przygotowania kandydata. Niektórzy kończą rozmowy, gdy widzą, że kandydat nie jest przygotowany. Dlatego im więcej podasz szczegółów, tym lepiej dla Ciebie. Mówienie ogólnikami pokazuje, że nie zbadałeś dobrze firmy. Wspominanie o detalach, pokazuje, że zrobiłeś research.
W tym też pytaniu rekruter chce się również dowiedzieć, czy w jakimś stopniu interesujesz się branżą, w której jesteś albo, w której chcesz pracować.
Najlepiej będzie jak znajdziesz firmę w Internecie i jeśli jest taka możliwość na stronie, przełącz język na angielski. Poczytaj informacje na temat firmy i postaraj się zapamiętać kilka istotnych szczegółów. Znajdź również firmę w social mediach i zobacz na co zwracają uwagę, co jest dla nich ważne.
Niestety kandydaci myślą, że to nie ma znaczenia i że później (gdy już przejdą pierwszy etap i firma będzie poważnie zainteresowana), dowiedzą się więcej (no bo jak tu teraz czytać o wszystkich firmach, gdzie aplikuje???). To poważny błąd. Nikt nie chce zatrudniać osoby, która nic nie wie na temat firmy. To bardzo nieprofesjonalne. Nie chodzi o to, żebyś potrafił o niej opowiadać przez 15 minut, ale ważne jest, żeby powiedzieć kilka istotnych rzeczy. Skoro nie potrafisz przez kilka minut opowiedzieć o firmie, to nie interesujesz się nią tak naprawdę. Skoro nie dowiedziałeś się (a mogłeś), to nie jesteś tak naprawdę zaintersowany. Czy to tak naprawdę oznacza? Nie, ale oni tak mogę pomyśleć i taki wniosek wyciągnąć.
Frazy, które mogą Ci się przydać.
“Well, I know you’re one of the biggest…
You were founded in 2012. The story on your website’s “about us” page was interesting, and it seems like there’s a big need for this product based on how quickly you’ve grown.
This firm was started in 1990 by Jane W….
2. Jakie jest Twoje największe zawodowe osiągnięcie?
Tell me your proudest professional accomplishment?
What’s your greatest achievement?
Tell me your proudest accomplishment or greatest achievement.
Intencją pytania jest dowiedzenie się na temat następujących rzeczy:
- Czy jesteś świadomy swoich osiągnięć. Cechą osób pewnych siebie jest świadomość swoich osiągnięć oraz mocnych stron.
- Zobaczenie na jakie rzeczy zwrócisz uwagę (o czym powiesz), czyli co jest dla Ciebie ważne i czy to Twoje „ważne”, jest zbieżne z wartościami firmy. Jeżeli chcesz otrzymać pracę jako handlowiec, gdzie wyniki i sprzedaż jest ważna, a opowiesz o tym, że na ostatniej kweście udało Ci się zebrać 1000zł dla schroniska dla zwierząt…to może być nieporozumienie na poziomie wartości Twoich i firmy. Wpłynie to bardzo pozytywnie jeśli rekruter (lub właściciel firmy) też zbiera pieniądze dla schronisk dla psów. Wtedy wasze wartości będą takie same. Wtedy też wyższa Twoja szansa na otrzymanie pracy. Jeśli jesteś handlowcem i na takie stanowisko aplikujesz, zwróć uwagę na wyniki sprzedażowe na poprzednim stanowisku, ponieważ taki jest charakter pracy handlowca. Powiedz o zwiększonym obrocie (podaj liczby) albo powiedz o ile Twoja sprzedaż zwiększyła się.
Wolałbyś zatrudnić kogoś kto zna swoje osiągnięcia, czy kogoś kto mówi, że nie ma żadnych lub nie wie? No właśnie. Pytanie retoryczne. Nie wchodząc w analityczne szczegóły wiesz, że lepiej zatrudnić kogoś kto jest ich świadomy.
Co zatem mówić?
“I have several notable accomplishments in my career…
I have several notable accomplishments in both my education and my work experience.
Probably the most notable accomplishment was delivery of the mobile apps project during my internship this past summer.
I was able to streamline the number of products that we needed to keep on our shelves by implementing a new inventory system which allowed us to track more closely the number and type of items sold seasonally.
In my last position as an (wstaw stanowisko), I identified several cost-saving measures that saved the company thousands of dollars a year, without scrimping on essential services.
I increased the sales at my last position by 20 percent by organizing and rotating the stock on the selling floor regularly.
My greatest accomplishment is running the marketing department while raising triplets.
I’m most proud of my work in my recent internship. I had the chance to help develop (wpisz tutaj w rozwijaniu czego miałeś okazję pomóc podczas stażu).
3. Jakie są Twoje mocne strony?
What are your strengths?
What is your greatest strength?
What is your biggest strength?
What strengths would you bring to our company?
Przykładowe odpowiedzi:
„I’m excellent at…
I’m able to…
I’m interested in…
I recently managed to…”.
Jest pytanie, które niemal zawsze pada ze strony rekrutera. Pamiętaj, że bycie punktualnym, pracowitym, sumiennym, kreatywnym i odpowiedzialnym to nie jest mocna strona tylko norma. To nie jest nic wyróżniającego się. Odpowiedzi może być naprawdę wiele i zależą one od stanowiska. Pracowitość, sumienność mogą być ważne przy aplikacji na stanowisko, gdzie analityczne myślenie będzie bardzo ważne, a pewność siebie już niekoniecznie. Księgowy nie musi być pewny siebie. Musi byś skrupulatny, sumienny i mieć analityczne myślenie. Oczywiście, że jeśli ma wysokie umiejętności komunikacji to jeszcze lepiej, ale chodzi o to, by pokazać to co jest najważniejsze i to podkreślić pracodawcy.
Najlepiej jeśli w odpowiedzi na to pytanie użyjesz krótkich historii. Pamiętaj, że historie lepiej „sprzedają” i są lepiej zapamiętane przez innych. Druga bardzo ważna rzecz. Dzięki krótkiej historii możesz pokazać swoje silne strony nie wprost. Kojarzysz moment z życia lub filmu, gdy polityk mówi: „jestem sumienny, rzetelny i pracowity”, to jakoś mu do końca nie ufasz, prawda? Ale jeśli ta sama osoba opowie krótką historię, dzięki której pokaże, że jest sumienna, rzetelna i pracowita, znacznie więcej osób w to uwierzy.
Dam Ci przykład:
„Pracując dla naszego największego klienta (pokazujesz, że pracujesz dla dużych klientów), wyszło kilka rzeczy, wyzwań (celowo używasz słowa wyzwanie, a nie problem). Klient przesłał nam zredagowaną umowę w ostatnim momencie, co wymagało, żeby żebym został kilka godzin dłużej (potrafisz się poświęcić jeśli trzeba), przejrzał ją DOKŁADNIE (słowo klucz pokazujące Twoją dokładność i skrupulatność) i skonsultował ją z naszym prawnikiem, by odesłać ją szybko (działasz szybko) następnego dnia. Wymagało to szybkiego działania i dużej koncentracji”.
W tej krótkiej historii pokazujesz bardzo dużo rzeczy, że jesteś zdecydowany i szybko działasz dowożąc wynik. Lepiej to brzmi, gdybyś powiedział „Jestem zdecydowany, skrupulatny i działam szybko, gdy trzeba”. Brzmi to mało przekonująco.
Tutaj kluczowe jest wspomnienie o silnych stronach, które są ważne dla pracodawcy. Wierzę, że masz dużo silnych stron, jednak wspomnij o tych najważniejszych (min. 2-3) na dane stanowisko.
Przykładowe odpowiedzi:
„I am highly adaptable to change. ..
I have excellent interpersonal skills and excel in dealing with clients. In my last job, a customer was very unhappy when a delivery of a sample product was not made on time, which meant that the customer lost out on making a sale.
I’ve always considered myself to have a very strong work ethic..”
Uważasz, że nie masz żadnych silnych stron? W takim razie zapytaj siebie:
- Jaka Twoja silna strona przyczyniła się do poprawy sytuacji firmy?
- Jaka Twoja silna strona przyczyniła się do oszczędzenia pieniędzy firmy?
- Dzięki jakim Twoim działaniom firma zarobiła więcej pieniędzy?
- Co poprawiłeś w organizacji? Jak mógłbyś nazwać tę cechę?
- Za co otrzymałeś pochwały/komplementy od przełożonych, współpracowników, czy klientów?
- Czy otrzymałeś jakieś nagrody/wyróżnienia? Jeśli tak, to za co?
Przykłady silnych stron:
- Ability to cope with failures and learn from mistakes
- Ability to prioritize
- Analytical thinking
- Attention to detail
- Interpersonal skills
- Flexibility
Kolejne, ale nazwane trochę inaczej:
- Ability to work in a constantly changing environment.
- Ability to balance workloads efficiently.
- Ability to learn programs and processes quickly.
- Extremely good people skills.
4. Jakie są Twoje słabe strony?
What is your weakness?
What is your greatest weakness?
What is your biggest weakness?
What are your weakest areas?
Jeśli chodzi o to pytanie, nie opowiadaj historii jak w pytaniu wcześniejszym, tylko krótko wymień co to jest. Nie chcesz chyba, by rekruter dobitnie zrozumiał co jest Twoją słabą stroną, czy na długo ją zapamiętał, prawda ? Najlepiej jeśli wybierzesz rzeczy, które rzeczywiście są Twoją słabą stroną (zgodnie z prawdą), ALE nie mają dużego znaczenia jeśli chodzi o przyszłe obowiązki i stanowisko.
Co mam na myśli?
Jeśli starasz się o pracę jako handlowiec, możesz powiedzieć: „Moją słabą stroną jest praca z tabelkami. Sporo się nauczyłem, ale pewne rzeczy jeszcze stanowią dla mnie kłopot. Wtedy albo szybko pytam albo znajduję odpowiedź w Internecie”. Przede wszystkim nikt na stanowisku handlowca nie będzie wymagał od Ciebie umiejętności znajomości Excela na wysokim poziomie, ponieważ wiadomo, że główną Twoją umiejętnością powinna być umiejętność sprzedaży oraz wysokie umiejętności interpersonalne, także w głowie rekrutera pojawi się myśl „to w sumie nie jest jakiś problem”.
Druga rzecz, zwróć uwagę na to co powiedziałeś, że się sporo nauczyłeś, co oznacza, że wykonałeś jakąś pracę, by się nauczyć. Pokazujesz tym otwartość na uczenie się. Kolejna rzecz używasz frazy „pewne rzeczy”, nie mówisz co konkretnie! A słowo „kłopot” brzmi lepiej niż problem, prawda? Dzięki temu umniejszasz swoim słabościom. Taki lingwistyczny trik.
To co jeszcze możesz powiedzieć to, to że angielski jest Twoją słabą stroną, ale… No właśnie.
Pamiętaj, że gdy przedstawiasz swoją słabą stronę, to zawsze na końcu dodaj słowo ALE.
Pokaż, że nad tym pracujesz, chcesz się poprawić i rozwinąć w tej kwestii. Co mam na myśli? Weźmy sobie 2 proste przykłady:
Jeden z potencjalnych kandydatów mówi: „jestem alkoholikiem” i kończy swoją wypowiedź. Drugi kandydat trochę inaczej buduje swoją wypowiedź, mówi: „jestem alkoholkiem, ale nad tym cały czas pracuje, chodzę na spotkania AA i mam spotkania z terapeutą raz w tygodniu”. Gdybyś musiał zatrudnić kogoś z tych 2 osób, to którego kandydata byś zatrudnił? Drugiego, prawda? Jeśli osoba ma jakiś problem, ale stara się go rozwiązać lub pracować nad tym, zaczynasz patrzeć na tę osobę przychylniej. To był oczywiście ekstremalny przypadek, ale chodzi o to, żebyś zaraz po powiedzeniu o swojej słabości, powiedział w jaki sposób nad nią pracujesz.
Wracając do nauki języka angielskiego. Jeśli Twój angielski jest na innym (niższym) poziomie niż wymagany, to powiedz o tym na spotkaniu, ponieważ rekruter i tak się o tym dowie rozmawiając z Tobą. Mówiąc o tym sam możesz się jeszcze trochę wybronić mówiąc: „Moją słabą stronę jest mój angielski, który nie jest płynny, ALE każdego tygodnia pracuję nad tym, by mówić płynniej. Każdego tygodnia mam prywatne lekcje z języka angielskiego, na których trenuję konwersacje” (BTW: chcesz szybko dojść do poziomu komunikatywnego i płynności językowej? Napisz do nas lub zadzwoń i umów się na lekcję). Przyznane się do słabości jest oznaką siły!
Przykładowe frazy:
I’m not very good at gauging how long a task will take me to finish. I quite often underestimate the time it will take to do smaller jobs. The result is that I don’t delegate enough time to larger, more important projects. I have to rush to get things done. Sometimes I miss deadlines. To address the issue, I’ve started taking time management courses at my local community college.
W przyszłym tygodniu trzecia część artykułu i kolejna porcja najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi do nich! Gdybyście mieli jakieś pytania, wątpliwości, przemyślenia, piszcie w komentarzach.