Nauka języka obcego a wiek. Czy dzieci uczą się szybciej niż dorośli?

Często odbieram telefony od osób, które chcą nauczyć się mówić po angielsku i rozpocząć konwersacje w przelambariere.pl. Równie często słyszę od nich, że uczą się angielskiego już bardzo długo i nadal nie potrafią mówić i chyba są już za starzy na to, żeby nauczyć się języka.

Pewnie często słyszałeś stwierdzenie (lub sam je wypowiadałeś): „Dzieci uczą się języków  szybciej” albo „ Dzieci uczą się szybciej języków, nie to co ja, bo mam już (wstaw tutaj swój wiek) lat”. Czy jest to wymówka?  Czy może wyjaśnienie braku zadawalających efektów? Czy może jednak to prawda? W dzisiejszym artykule sprawdzimy jak jest naprawdę!

W jednym z artykułów na blogu prowadzonym przez anglistę i metodyka, czytam: „Dzieci uczą się języków obcych znacznie łatwiej, niż dorośli, ich głowy są chłonne, jak gąbki, a nauka jest w ich wieku naturalnym procesem”. Prawdą jest, że małe dzieci mają zadziwiająco dobrą zdolność przyswajania wiedzy. Uczą się języków szybciej niż dorośli, a ich mózg, który dopiero się kształtuje, chłonie wiedze w łatwy i wyjątkowo efektywny sposób. Ale z drugiej strony dzieci spędzają dużo więcej czasu niż dorośli, słuchając i używając języka obcego, ponieważ  mają więcej wolnego czasu, nie muszą pracować 8 godzin dziennie jak dorośli, ani uczyć się w szkole w początkowych latach edukacji. Nikt też nie ocenia ich przez pryzmat „niemówiącego w języku obcokrajowca”, jak to się dzieje w przypadku ich rodziców (osób dorosłych).

Co mówią wyniki badań?

Naukowcy uważają, że to…. stereotyp.  Dzieci po prostu w sposób naturalny łatwiej przyswajają język, przede wszystkim dlatego, że są w nim stale zanurzone i mają czas, a także dlatego, że inni stale pomagają im zrozumieć nowe treści – mówi dr Michał B. Paradowski z Instytutu Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego. Dzieciom łatwiej też wychwycić różnice w wymowie obcych głosek. Jednak w przypadku świadomego uczenia się języka obcego w tych samych warunkach to dorośli mają przewagę i nauczą się szybciej (szczególnie gramatyki), ponieważ osoby dorosłe mają lepiej wykształcone i rozwinięte zdolności poznawcze.

Nauka języków w dorosłym życiu nie tylko jest równie efektywna jak w dzieciństwie, ale też przynosi naszemu mózgowi ogromne korzyści.  Stałe posługiwanie się dwoma językami znacząco, bo średnio o ponad cztery lata, opóźnia pojawienie się pierwszych objawów demencji starczej.

Czy naukę języka obcego powinno zacząć się jak najszybciej?

Często wśród rodziców (masowo zapisujących swoje pociechy na kursy językowe) panuje przekonanie, że skoro dzieci uczą się szybko i łatwo, to należy wprowadzać naukę języka jak najwcześniej, ponieważ im wcześniej tym lepiej. To przekonanie potęgują opinie szkół językowych oraz nauczycieli, którym zależy na tym żebyś zapisał na lekcje swoje dziecko (wiadomo dlaczego 😉). Mówią, że im dłuższy okres nauki, tym lepsze rezultaty. Nieraz w swoim życiu spotkałeś przecież kogoś, kto uczy się angielskiego od pierwszej klasy szkoły podstawowej i nadal nie potrafi mówić, a ma już ponad 30 lat, prawda? Badania przeprowadzone w populacji europejskiej tego nie potwierdzają (Stern, Burstall, &Harley, 1975; Genesee, 1981, 1987). W testach mierzących ogólny poziom znajomości języka u nastolatków, nie stwierdzono znaczącej przewagi u osób uczących się dłużej w żadnej sferze, poza wymową.

Jeśli porównamy czas spędzony na nauce i wyniki, okazuje się, że dzieci nie uczą się szybciej niż dorośli. Tak naprawdę to dorośli uczą się w ciągu kilku miesięcy tego, co dzieciom zajmuje rok. Badania dowodzą, że młodzież i dorośli uczą się szybciej i więcej niż dzieci, które wygrywają z dorosłymi tylko w nauce wymowy.

Jak już wiesz z powyższego artykułu, nie warto zrzucać winy na to, że masz już swoje lata i masz prawo uczyć się wolniej. Warto za to wziąć się do solidnej pracy i zacząć uczyć się języka angielskiego efektywnie, ponieważ to właśnie teraz Twoje szanse na sukces są większe. Jeśli chcesz, pomogę Ci nauczyć się języka angielskiego bardzo sprawnie i szybko!

W kolejnym artykule znajdziesz szczegółowe informacje na temat tego, co wyniki badań mówią na temat wieku i tempa nauki języków obcych.

Źródła:

  • Snow, C and Hoefnagel-Hoehle, M (1978). The critical period for language acquisition: evidence from second language learning. Child Development 49/4 (Quoted in Light- bown, P and Spada, N (1999) How Languages are Learned, Oxford).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *