Jak szybciej uczyć się słów i zapamiętywać na dłużej? Cz. 2

Jakiś czas temu, w pierwszej części artykułu, pisałem o typowych błędach, które mogą się pojawiać w trakcie nauki słów i o metodach na skuteczne ich zapamiętywanie. Dzisiaj kontynuacja tematu 😊

Ucząc się słów i fraz, będziesz spotykał się z różnymi rodzajami słów. One będą odpowiadały niemal wszystkim słowom w języku angielskim. Jeśli uczysz się teraz jakiś słów, pewnie będziesz mógł je dopasować, do któryś z 3 poniższych kategorii.

Rodzaj pierwszy. Słowa, które tak samo piszemy i tak samo wymawiamy.

Jest to najprostszy rodzaj słów, np.

dog /dog/ – pies

from /from/ – z

or /or/ – lub

put /put/ – kłaść

men /men/ – mężczyźni

self /self/  – swoje, sobie

still /stil/ – ciągle

Jak zapamiętywać tego typu słówka?

Tworząc skojarzenia i obrazy z danym słowem. Słowo still to też nazwa firmy produkującej piły, kojarzysz (Stihl)?

Jak szybciej uczyć się słów i zapamiętywać na dłużej - Arkadiusz Włodarczyk

Dlatego żeby zapamiętać to słowo, można sobie wyobrazić piłę, która CIĄGLE działa, pracuje, tnie kawałki drzewa. Firma Stihl słynie z wytrzymałego sprzętu. Możemy dodać tutaj osobę, która trzyma piłę i całe dnie tnie drzewo…CIĄGLE. Jest to obraz.

By wzmocnić wyobrażenie, dodajmy jakąś groteskę i humor. Możemy wyobrazić sobie tą samą sytuację, z tą różnicą, że osoba stara się „zamęczyć” sprzęt, ale nie udaje się to nawet po wielu dniach CIĄGŁEJ pracy i CIĄGŁYCH prób. Pierwszy ze zmęczenia pada pracownik, a piła dalej pracuje. Tutaj oczywiście dodajmy duży napis na pile.

To jest skojarzenie (historia), która akurat mi przyszła do głowy.

Wymyślenie tej historii zajęło mi ok. 1 minuty. Możesz pomyśleć: „Bezsensu! Ta historia nie sprawiła, że zapamiętałem to słowo.”

Tak może być! Bo to moje skojarzenie, a nie Twoje. To może być zabawne, dziwne i karykaturalne, ale… dla mnie. W moim przypadku to zadziało. Co będzie śmieszne dla mnie, może nie być dla Ciebie. Dlatego właśnie każdy z nas tworzy swoje historie (jakiekolwiek one są). Historie te nie będą przedmiotem konkursu, dlatego bądź kreatywny. Historie też nie muszą mieć sensu. Stworzona historia i skojarzenie będzie wynikiem Twojego sposobu myślenia, doświadczenia i wartości w życiu.

Słowa mogą też kojarzyć się z dźwiękiem, miejscem, osobą, itp.

Słowa mogą też kojarzyć Ci się z jakimś dźwiękiem wydawanym przez ludzi, czy przez zwierzęta lub naturę. Może Ci się również kojarzyć z jakimś miejscem, osobą, czy emocjami. Najważniejsze tutaj, to zastanowić się nad pierwszym Twoim skojarzeniem, ponieważ ono może najsilniej zadziałać.

Osobiście nie byłem przekonany do tworzenia takich historii, jednak, gdy kursanci zaczęli się pytać w jaki sposób ja zapamiętuje słowa i frazy, zacząłem się nad tym zastanawiać i analizować proces myślowy, który mam w głowie, gdy uczę się słów albo czemu tak szybko zapamiętałem akurat te słowa i frazy.

Okazało się, że nie wymyśliłem tych zasad, ponieważ są to po prostu techniki zapamiętywania znane od lat wszystkim. Tak działa pamięć. Dlatego właśnie pamiętamy dziwne, śmieszne historie, które przytrafiły się nam 15 lat temu, a nie pamiętamy kiedy była bitwa pod Wiedniem. To jest właśnie klucz do zapamiętywania słów i fraz w języku angielskim i jakimkolwiek innym języku.

„Arek, ja mam dziesiątki słów dziennie zapamiętać, a uczenie się w ten sposób zajmie wieki”.

Tak też kiedyś myślałem! Odpowiedź jest bardzo krótka. Oszczędniej czasowo jest stworzyć krótką historię i wprawić się w tworzenie ich, niż tracić czas na wkuwanie i klepanie słów i fraz na okrągło, po czym za kilka dni/tygodni  o nich zapomnisz. To się po prostu nie opłaca. Na początku masz poczucie straconego czasu, myślisz że tempo jest zbyt wolne, jednak to właśnie bezsensowne wkuwanie zabierze Ci więcej czasu, ponieważ ponownie będziesz musiał się nauczyć „zapamiętanych” wcześniej słów. Nie jest to efektywne.

Korzystając z systemu, który opisałem w pierwszej części artykułu, zauważyłem, że gdy chciałem szybko nauczyć się kolejnych słów, one „wracały” do mnie po kilku tygodniach (do pierwszej przegródki w memoboxie). To dopiero było frustrujące. Dopiero połączenie tej techniki z systemem fiszek, daje bardzo dobre efekty.

Gdy zapytam się Ciebie o słowa, które pamiętasz (niektóre są może trudne i dziwne, ale jakoś je zapamiętałeś), to właśnie może się okazać, że zapamiętałeś je, ponieważ zrobiłeś jakieś skojarzenie (przypadkowo) albo dane słowo skojarzyło Ci się z czymś (tak też czasami ludzie o tym mówią). No właśnie! Wykorzystaj tę technikę. Zdarza nam się zapamiętać dziwne słowa, ponieważ z czymś nam się skojarzyło.

„Czy jak będę chciał mówić (przypomnieć sobie jakieś słowo), to te obrazy będą ciągle pojawiać mi się przed oczami?”

To był argument, który powodował, że nie uczyłem się słów korzystając z wyobraźni. Wiem, że jest to dość głupie, ale tak właśnie myślałem. Odpowiedź brzmi: nie! Wyobraźnia pomoże Tobie zapamiętać je (zakodować) i będziesz je sobie przypominał w ułamku sekundy. Gdy później zaczniesz zastanawiać się skąd znasz to słowo, może ten obraz właśnie przywołasz. Ale gdy będziesz mówił po angielsku, nie będą wyświetlały Ci się żadne historie. Gdy dłużej nad nimi pomyślisz, wtedy mogą się pojawić, czyli sposób w jaki je zapamiętałeś (zakodowałeś).

Drugi rodzaj. Trochę inaczej czytamy i inaczej piszemy. Trochę wyższy poziom skomplikowania, jedynie jedna lub 2 litery/głoski się różnią.

Na przykład słowa:

cat /kat/ – kot

move /muw/ – ruszać się

study /stadi/ – uczyć się, studiować

know /noł/ – wiedzieć

down /dałn/ – w dół

mean /min/ – znaczyć

knight /najt/ – ryczerz

Jak je zapamiętywać?

Słowo knight możesz skojarzyć ze słowem night, które oznacza noc. Wcześniej jeszcze jest litera ‘k’, którą też musisz zapamiętać, by nie zapomnieć o niej w pisowni.

Możesz wyobrazić sobie, np. rycerza, który na swoim koniu, w nocy, wyrusza, by na wzgórzu zdobyć dużą literę K wielkości człowieka. Taki trochę Don Kichot, ale zamiast walczyć z wiatrakami, widzi na wzgórzu literę K 😊 To jest krótka historia. Teraz wyobraź sobie np. karykaturalnego rycerza. Może być duży lub bardzo mały. By wzmocnić proces, wyobraź sobie dziwne, śmieszne, przerysowane sytuacje!

Na początku możesz pomyśleć: „ale skomplikowane”.

Po jakimś czasie, w ramach treningu, wymyślenie takiej historii potrwa kilka, kilkanaście lub kilkadziesiąt sekund.

Kolejne słowo: chair. Z czym fonetycznie (po brzmieniu), kojarzy Ci się to słowo? Słowo to może kojarzyć się z ‘czernią’, czyli kolorem czarnym. Krzesło możesz pokrywać czernią. Ty możesz malować to krzesło czarną farbą albo czarna farba może kapać na krzesło i powoli je pokrywać. Na tym krześle (siedzeniu) umieść (wyobraź) jeszcze pisownie tego wyrazu, ponieważ różni się od wymowy. Żeby urozmaicić historie, nadaj temu groteski, karykatury, kolorów, humoru! Wtedy lepiej zadziała.

Rodzaj trzeci. Słowa, które zupełnie inaczej piszemy i inaczej wymawiamy. Dlatego usłyszane słowa, trudno zapisać.

Na przykład słowa:

eye /aj/ – oko

necessary /ˈnes.ə.ser.i/ – koniecznie

comfortable / ˈkʌm.fɚ.t̬ə.bəl// – wygodny

law /lo/ – prawo

aisle /aɪl/ – przejście – ( w samolocie, pociągu)

en suite / /ˌɑːn ˈswiːt/ – łazienka w pokoju, przyległa łazienka

Czwarty rodzaj. Długie słowa, które „w sobie” mają kilka słów składowych.

Somewhere – gdzieś (some; where)

Anywhere – gdziekolwiek (any; where)

Grandfather – dziadek (grand i father)

Impossible – niemożliwy (im; possible)

W tych słowach są słowa składowe, które już znasz lub zbiory sylab, czy liter. Każde długie słowo ma w sobie bazowe słowa, która są połączone jakimiś literami. Proces kodowania tych słów będzie taki sam jak wcześniej.

Jeśli chodzi o słowo grandfather, to słowo „grand” kojarzy mi się z siecią hoteli w Polsce – Grand Hotel. Jeśli chodzi o słowo „father”, to wiadomo, że oznacza to ojciec, tata. Dlatego łączę na przykład nieznane mi słowo „grand” (wielki, okazały – jak hotel grand) z ojcem. Jakie to może być skojarzenie? Bardzo dużo ciekawych historii można stworzyć. Jest to sprawa indywidualna 🙂

Słowo impossible akurat mi kojarzy się z tytułem filmu, którego trailer widziałem już wieeeeeele razy, czyli Mission Impossible. Gdy pytam czasami kursantów o tytuł filmu (mówię po polsku) „misja nie do wykonania”, to wielu z nich nagle słowo „impossible” się przypomina. Inne skojarzenie? Kojarzycie poniższy utwór?

https://www.youtube.com/watch?v=Mhj15W23IjA

James Arthur śpiewa o niemożliwym. W oryginalne śpiewa to Shontelle.

A jeśli chodzi o inne słowa?

Jeśli znasz dość podstawowe słowo some (kilka, parę, pewien, nieco) i dodasz do tego kolejne słowa takie jak, np.  how (jak), czy where (gdzie), one (jeden) itp., to powstaną nowe słowa jak somehow – jakoś, somewhere – gdzieś, someone – ktoś itd.

Jest to część wiedzy, którą powinieneś znać oraz część naszej metodyki, która pozwala naszym kursantom uczyć się efektywnie, by zaoszczędzić czas, nie tracić go oraz uefektywnić proces nauki. Jeśli chcesz rozpocząć z nami naukę, ponieważ chcesz nauczyć się mówić po angielsku szybko – napisz do nas.

 

Jak szybciej uczyć się słów i zapamiętywać na dłużej? - Arkadiusz Włodarczyk

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.