Jak się zmotywować do nauki języka angielskiego? Czy masz zasoby i przekonanie o nich? Cz. 2.

Przypomnij sobie z poprzedniej części, jakich zasobów potrzebujesz do nauki języka angielskiego. Dzisiaj rozwiniemy temat, a zaczynamy prostym i bardzo przydatnym ćwiczeniem, które pomoże Ci rozwiązać Twój problem z zasobami i tym samym z motywacją w uczeniu się języków obcych 🙂

Ćwiczenie na poradzenie sobie z problemem motywacji w nauce angielskiego – znajdź swoje zasoby

Poniżej możesz zrobić bardzo krótkie ćwiczenie. Uzupełnij tabelkę według podanego wzoru:

Jaki jest Twój problem? Co zrobisz, by zdobyć zasób?
Odkładam wysyłanie CV, ponieważ nie znam angielskiego zbyt dobrze. Znajdę nauczyciela, z którym spotkam się kilka razy i przygotuję się z nim do rozmowy po angielsku. Jeśli przećwiczę to kilkanaście razy, to wyjdzie bardzo dobrze 😉 Dodatkowo nagram się, kiedy mówię, odsłucham to i skoryguję błędy sam.

Poszukanie takich rozwiązań pozwoli Tobie zająć się ważnym sprawami od razu, a nie odkładać je cały czas na później. Zwykle po takich kilku przykładach, gdy znajdziesz konkretne rozwiązanie Twojego problemu, nagle pojawia się motywacja do działania. Zyskujesz więcej energii i ukazuje się uśmiech na twarzy, ponieważ odkryłeś właśnie sposób i już wiesz, co masz robić. Poradziłeś sobie z tym jednym elementem, który mógł przeszkadzać Ci w działaniu.

Twoje przekonanie o posiadanych zasobach

A czy masz w sobie przekonanie, że posiadasz określone/potrzebne zasoby? Możesz np. uważać (pomimo wielu lat nauki), że nie umiesz rozmawiać po angielsku albo że nie znasz w ogóle tego języka, mimo, że wszyscy zgodnie twierdzą, że jest inaczej. Uważaj, wiara w brak zasobów będzie równoznaczna z faktycznym ich brakiem! Wiele osób uczących się języka angielskiego uważa, że jeszcze nie umie mówić, że sobie nie poradzi w jakiejś sytuacji – a tak naprawdę w bardzo wielu przypadkach nie jest to prawdą.

Pomimo nauki możesz być przekonany o tym, że nie masz odpowiednich umiejętności (zasobów), by płynnie i dobrze rozmawiać z innymi. Wierzysz, że to jeszcze nie ten moment. Mimo, że – obiektywnie rzecz biorąc – mówisz jak inni, dobrze sobie radzisz z językiem angielskim, a Twój nauczyciel również Tobie to powtarza, to Ty dalej możesz w to nie wierzyć. Dlatego np. konwersacje z obcymi osobami będziesz odkładał na później.

Wiele razy spotykam to u swoich uczniów, którzy bronią się przed rozmową po angielsku. Widzę, że mówią dobrze i że niejeden już mówił gorzej od nich, a radził sobie za granicą, jednak osoba z blokadą językową i tak twierdzi, że nie potrafi się porozumiewać w obcym języku! Dlatego ci uczniowie i te osoby nie chcą konwersować z innymi. To ewidentny przykład tego, że można posiadać zasoby (tutaj: wystarczające umiejętności, by mówić), a jednocześnie twierdzić, że się ich nie ma.

Miejsce, czas, materiały… Zbierz zasoby i zacznij sprawnie uczyć się języka!

Czasami też zdarza się, że ktoś uważa, że nie ma odpowiednich materiałów do nauki języka obcego. Ta jedna myśl może go stopować przed rozpoczęciem nauki, a wystarczy przejrzeć Internet i znaleźć przydatne źródła i pomoce w kilka minut. Posiadanie materiałów też jest zasobem potrzebnym do uczenia się języków obcych.

Zasobem może być również miejsce do nauki czy czas: nieraz uczniowie twierdzą, że nie mają odpowiedniego do nauki miejsca, a po chwili okazuje się, że jednak jest inaczej. Twierdzą też, że nie znajdują czasu na uczenie się języka obcego, jednak gdy spoglądamy w kalendarz, okazuje się, że jest – ale wolny czas do dyspozycji był dla nich niewidoczny, ponieważ wierzyli, że go nie mają.

Inaczej jest, gdy tylko myślisz o swoim rozkładzie tygodnia i czasie, jakim dysponujesz, a inaczej, kiedy spojrzysz w kalendarz – wtedy możesz dostrzec Twój zasób na własne oczy! Pamiętaj, że często błędnie oceniamy pewne rzeczy, więc warto to dokładnie sprawdzić.

Ćwiczenie:

Zastanów się:

  • Jakie zasoby są Ci potrzebne do wykonania zadania?
  • Czym już dysponujesz?
  • Gdzie możesz znaleźć określone zasoby?
  • Co jest konieczne, abyś zrealizował swój cel?*
  • Na ile Twoje przekonanie o potrzebnych i brakujących zasobach jest zgodne z prawdą?

*Celem może być osiągnięcie danego poziomu językowego, jak również zrobienie prezentacji w języku angielskim. W każdym z tych przypadków będziesz potrzebował innych rzeczy (materialnych, psychologicznych, kompetencji, umiejętności, informacji itd.).

Omówiliśmy wyczerpująco temat zasobów, a już teraz zapraszam Cię do lektury przyszłego artykułu o sposobie myślenia, który wpływa na Twoją motywację w nauce języka angielskiego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.